Een innoverende behandelmethode

Shockwave therapie

Extracorporale shockwave therapie (ESWT) wordt beschouwd als een van de meest innoverende ontwikkelingen in de pijnbehandeling en dan met name van (chronische) peesproblematiek.

ESWT is als aanvullende behandeling naast fysiotherapie voor meerdere aandoeningen onderzocht en geadviseerd. Voor sommige aandoeningen geldt een succespercentage tot wel 70% door een positief effect op calcificaties, doorbloeding van weefsel en pijnsensatie.

Een innoverende behandelmethode

Wat is Shockwave therapie?

Shockwave therapie is een behandeling die bestaat uit het toedienen van mechanische prikkels (“shockgolven”). Voorheen werd deze methode alleen gebruikt om nierstenen te vergruizen, tegenwoordig wordt het bij steeds meer aandoeningen toegepast.

Er bestaan verschillende manieren van toedienen van ESWT, het kan in hoge intensiteit of lage intensiteit gegeven worden en lokaal of radiaal worden toegepast.
Ook het aantal sessies kan variëren, als na 2 tot 6 behandelingen geen effect bemerkt is, wordt de kans op een nog te verwachten positief resultaat na meer behandelingen erg klein.

Er zijn weinig bijwerkingen ten gevolge van ESWT.
De toediening van de “shockgolven” zelf kan gevoelig zijn, maar deze klachten trekken snel weer weg. Vanwege de lage risico’s kan laagdrempelig gekozen worden voor een aanvullende behandeling met shockwave.

Wanneer Shockwave therapie?

Wetenschappelijke studies tonen aan dat shockwave therapie vaak erg goede resultaten geeft bij o.a.:

• Schouderklachten
  • Elleboogklachten (tennis- of golferselleboog)
  • Pijn rondom de kniepees
  • Pijn aan de achillespees (achillodynie)
  • Pijn aan de hiel (hielspoor)

ESWT als op zichzelf staande behandeling is niet bewezen effectief en wordt dus ook niet geadviseerd.
Shockwave therapie blijkt het meest effectief als toegepast ter ondersteuning van de reguliere behandelmethoden.

Vergoeding zorgverzekering

Shockwave therapie is een aanvullende behandelmethode en komt daarmee niet in aanmerking voor vergoeding van de zorgverzekeraar. De behandeling zal dus direct bij u in rekening gebracht worden..